Μπαίνοντας στην τελική ευθεία για τις εθνικές εκλογές της 21 Μαΐου, η υποψήφια βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Π.Ε. Κοζάνης Καλλιόπη Βέττα, παραχώρησε συνέντευξη στο cosmosmag.gr και στην δημοσιογράφο Τάνια Ώττα.
Συνέντευξη : Τάνια Ώττα
Κα Βέττα πως θα περιγράφατε τη σημερινή κατάσταση της χώρας μας; Ποια θεωρείτε ότι ήταν τα πιο σημαντικά λάθη της κυβέρνησης της ΝΔ;
Η σημερινή οικονομική πραγματικότητα αποτυπώνεται σε μια σειρά αδιάψευστους δείκτες που περιγράφουν την δεινή κατάσταση των πολιτών: από τη μείωση του πραγματικού μισθού κατά 7,4% σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΟΟΣΑ, την πρωτοφανή ακρίβεια και τον πληθωρισμό που στα είδη πρώτης ανάγκης και τα τρόφιμα φτάνει στο 15%, τις μελέτες που δείχνουν ότι ο μισθός για τους ευάλωτους συμπολίτες μας δεν φτάνει ούτε ως τις 20 έκαστου μήνα, έως την πρωτιά στην ανεργία, την ανελευθερία του Τύπου, τις υποκλοπές και τις επιθέσεις στην Δημοκρατία, το συμπέρασμα είναι ότι η ΝΔ απέτυχε οικτρά.
Δυστυχώς, την αποτυχία της την πλήρωσε για μια ακόμη φορά η χώρα.
Μια αποτυχία που ήρθε ως αποτέλεσμα ιδεοληψιών, διαφθοράς, ανικανότητας και εξυπηρέτησης φίλιων συμφερόντων.
Το αποτέλεσμα είναι ένα: τα λάθη συμπλέκονται με την σκοπιμότητα για να δημιουργήσουν την χειρότερη κυβέρνηση της μεταπολίτευσης.
Πως αξιολογείτε την πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ όσον αφορά τον πρωτογενή τομέα;
Με λίγες, μόνο λέξεις: ανεπαρκής διαχείριση, επικοινωνία, απουσία οράματος. Η κυβέρνηση δεν είχε στόχο για την αγροτική οικονομία, δεν διεκδίκησε επιπλέον επιδοτήσεις, δεν επέφερε βελτιώσεις στο θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο ενώ, σαφώς, οι χρηματοδοτήσεις της πόρρω απείχαν από το να καλύψουν τις πάγιες και έκτακτες ανάγκες του πρωτογενούς τομέα. Το μόνο της ενδιαφέρον ήταν η φιλοτέχνηση ενός φιλοαγροτικού προφίλ χωρίς να έχει την πρόθεση, ούτε την ικανότητα να παρέμβει αποφασιστικά σε φλέγοντα ζητήματα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η περιοχή της Π.Ε. Κοζάνης, όπου η έλλειψη ειδικού χωροταξικού για ΑΠΕ και η υπερθέρμανση των επενδυτικών προτάσεων (με ή χωρίς εισαγωγικά) για χωροθέτηση μονάδων παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, πίεσε τον αγροτικό και κτηνοτροφικό τομέα, εκτοξεύοντας τις τιμές ακόμα και στις γαίες υψηλής παραγωγικότητας, σε βάρος των δραστηριοτήτων του πρωτογενούς τομέα.
Το συμπέρασμα είναι ότι και στον πρωτογενή τομέα, οι προσδοκίες διαψεύστηκαν και οι παραγωγοί βρίσκονται σε χειρότερη θέση σήμερα σε σχέση με το 2019.
Οι αποζημιώσεις και οι ενισχύσεις που δόθηκαν την τελευταία τετραετία ήταν επαρκείς για να στηρίξουν τον αγροτικό και κτηνοτροφικό κόσμο;
Η απάντηση δίνεται καθημερινά από τους αγροτικούς, κτηνοτροφικούς, παραγωγικούς συλλόγους, αλλά και την ίδια την καθημερινότητα. Η κυβέρνηση απέτυχε να προστατέψει το αγροτικό κόσμο από τις συνέπειες της ανόδου των τιμών στις πρώτες ύλες, τα λιπάσματα, τα καύσιμα. Απέτυχε να προστατέψει τους αγρότες από τα κυκλώματα εμπορίας και τους χονδρέμπορους, τους κτηνοτρόφους από τις ελληνοποιήσεις, και όλους μαζί από την φυγή των νέων, την καθήλωση, την απόσυρση από τις διεθνείς αγορές.
Οι χρηματοδοτήσεις, επιπλέον, ήταν ισχνές, δίνονταν με μεγάλη καθυστέρηση, ενώ οι εκτιμήσεις για τις ζημιές καθυστερούσαν πολύ δυσχεραίνοντας την καθημερινότητα και τις υποχρεώσεις των καλλιεργητών.
Τα παραδείγματα με τους αγρότες της περιοχής, όπου για τις αναγκαίες και δίκαιες αποζημιώσεις από τους παγετούς και τις βροχοπτώσεις. περίμεναν σχεδόν ενάμιση χρόνο, μιλούν από μόνα τους.
Οπότε, κα. Ώττα, η απάντηση στο ερώτημα σας είναι προφανής: ο αγροτικός και κτηνοτροφικός κόσμος έμεινε απροστάτευτος, χωρίς εφόδια, χρηματοδότηση και στήριξη.
Ο ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ έχει συγκεκριμένες, κοστολογημένες και τεκμηριωμένες προτάσεις για την αγροτική παραγωγή, ξεκινώντας από τη μη καταβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο για αγροτική χρήση σε όλους τους παραγωγούς και συνεχίζοντας με μέτρα, όπως:
· Επιδότηση στην αγορά ζωοτροφών για τους κτηνοτρόφους όλων των ζωικών ειδών
· Επιδότηση στην αγορά λιπασμάτων για τους αγρότες
· Χορήγηση μικροπιστώσεων έως 25.000 ευρώ, με την εγγύηση του Ταμείου Εγγυήσεων Αγροτικής Ανάπτυξης, χρηματοδοτούμενο από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ)
· Νέα ΚΑΠ: Ανασχεδιασμός και ανακατεύθυνση των πόρων για τη στήριξη των ασθενέστερων και πιο ευάλωτων αγροτών και ενίσχυση της ανθεκτικότητας της ελληνικής γεωργίας απέναντι σε κρίσεις, π.χ. κλιματική, υγειονομική, ενεργειακή
· Γενναίο Πρόγραμμα για την ηλικιακή ανασύνθεση του αγροτικού πληθυσμού και ενίσχυση των προγραμμάτων εκπαίδευσης αγροτών, με αξιοποίηση του ΠΑΑ
· Στήριξη και ανάπτυξη της βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας
· Αγροτικά χρέη: Ρύθμιση οφειλών ΤΧΣ. Άμεση άρση κατασχέσεων, διαγραφή τόκων και μακροχρόνια ρύθμιση αποπληρωμών των δανείων της πρώην Αγροτικής Τράπεζας
· Αλλαγή κανονισμού ΕΛΓΑ, ώστε να διατηρηθεί ο δημόσιος και αλληλέγγυος χαρακτήρας του, αλλά ταυτόχρονα να καταστεί κοινωνικά δίκαιος και πραγματικά αρωγός στο εισόδημα του παραγωγού, με θεσμοθέτηση της προκαταβολής αποζημιώσεων
· Θεσμοθέτηση της διμερούς ισόποσης χρηματοδότησης του ΕΛΓΑ από τους παραγωγούς και το ελληνικό Δημόσιο
· Νομοθετική παρέμβαση για την επίλυση του προβλήματος της εξεύρεσης εργατών γης, με ενίσχυση των υπηρεσιών σε προσωπικό, αναβάθμιση της ενημέρωσης των αγροτών και παροχή κινήτρων ενσωμάτωσης στις τοπικές κοινότητες υποδοχής
· Κατάργηση του «νόμου Βορίδη» και δημιουργία δημοκρατικού, ασφαλούς και διάφανου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των συλλογικών σχημάτων, συμβατό με τις 7 Συνεταιριστικές Αρχές
· Επίτευξη Εθνικών Κλαδικών Στρατηγικών σε αλιεία, κτηνοτροφία και γεωργία. Το 2019 ολοκληρώθηκαν σε οίνο και βαμβάκι, ενώ έκτοτε οι εθνικές κλαδικές στρατηγικές έχουν παγώσει
· Προστασία των παραγωγών, καταναλωτών και της ελληνικής βιομηχανίας τροφίμων, ποτών και της κλωστοϋφαντουργίας, έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού (εγχώριου και ξένου) με έλεγχο των ελληνοποιήσεων και την καθολική θεσμοθέτηση και ισχυροποίηση συστημάτων ιχνηλασιμότητας και ανάπτυξη της εξωστρέφειας, με συντονισμένο και επαγγελματικό εξαγωγικό μάρκετινγκ
· Επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού της αγροτικής παραγωγής, καθώς και όλων των επιχειρήσεων που ανήκουν στην αλυσίδα αξίας του αγροδιατροφικού τομέα, με επιδότηση αγοράς του σχετικού εξοπλισμού και ενίσχυση του θεσμού των γεωπόνων – συμβούλων
· Ανάπτυξη νομικού πλαισίου για συνέργειες παραγωγών με Δήμους/Περιφέρειες, για προώθηση αγροτικών προϊόντων
· Καθολική διεύρυνση της έκδοσης ισχυρισμών υγείας για τα τοπικά προϊόντα
·Τέλος, επεκτείνουμε το επίδομα μητρότητας στις αυτοαπασχολούμενες ελεύθερες επαγγελματίες και αγρότισσες, από τους 4 στους 9 μήνες και καθιερώνουμε άδεια μητρότητας σε αυτοαπασχολούμενες, ελεύθερες επαγγελματίες και αγρότισσες
Πρόκειται για μια δέσμη μέτρων και παρεμβάσεων που θα ανακουφίσει άμεσα τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους, ενώ παράλληλα, θα συγκροτήσει ένα δομικό πλαίσιο για το μέλλον του πρωτογενούς τομέα.
Ποιες είναι οι σοβαρές ελλείψεις στο θέμα της υγείας στην Π.Ε. Κοζάνης όσον αφορά νοσοκομεία, κέντρα υγείας και αγροτικά ιατρεία; Ποιος είναι ο σχεδιασμός του ΣΥΡΙΖΑ για τη στήριξη της υγείας;
H Π.Ε. Κοζάνης πλήρωσε βαρύτατο τίμημα από την επιλογή της απερχόμενης κυβέρνησης να αφήσει απροστάτευτη την δημόσια υγεία. Η υποστελέχωση, το ουσιαστικό κλείσιμο της πρωτοβάθμιας υγείας, τα προβλήματα με τις ΜΕΘ – σε μια περιοχή, υπενθυμίζω που ήταν από την αρχή ως τα επόμενα στάδια της πανδημίας, στην κορυφή της επικινδυνότητας-
Ο ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. θεωρεί, αξιακά και ιδεολογικά, ότι ο δημόσιος, καθολικός και δωρεάν χαρακτήρας της υγείας είναι μια δεσμευτική επιλογή, Σας παραθέτω πτυχές του προγράμματος για την ανάταξη του ΕΣΥ, καθώς με τις προτάσεις μας προβλέπεται:
– η αποκατάσταση του δημόσιου χαρακτήρα του ΕΣΥ με ακύρωση των νόμων της ΝΔ για τις εργασιακές σχέσεις των γιατρών και την ιδιωτικοποίηση του συστήματος,
– μηχανισμός αυτόματης και μόνιμης κάλυψης των κενών λόγω συνταξιοδότησης,
– μονιμοποίηση των συμβασιούχων,
– 15.000 στοχευμένες προσλήψεις σε βάθος 4ετίας,
– γενναία μισθολογική αναβάθμιση των γιατρών και των υπόλοιπων εργαζομένων του ΕΣΥ και ένταξη στα ΒΑΕ,
-εισαγωγικός μισθός 2.000 ευρώ καθαρά στους γιατρούς,
– νέα δέσμη κινήτρων για την προσέλκυση ιατρικού δυναμικού στο ΕΣΥ, με ειδική μέριμνα για τις δυσπρόσιτες/νησιωτικές περιοχές αλλά και για τις ειδικότητες σε έλλειψη και τα άγονα τμήματα και κλινικές σε όλη τη χώρα.
Προβλέπεται, όπως αναφέρεται στο πρόγραμμα επίσης, ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης στην ΠΦΥ και στο θεσμό του οικογενειακού γιατρού, με προτεραιότητα την ενίσχυση των δημόσιων δομών (ΚΥ-ΤΟΜΥ-ΠΙ) και τη συγκρότηση 380 ΤΟΜΥ σε όλη τη χώρα, ενίσχυση των προϋπολογισμών του ΕΣΥ και του ΕΟΠΥΥ, με τελικό στόχο τη σύγκλιση με το μέσο ευρωπαϊκό όρο στις δημόσιες δαπάνες υγείας (7,5% του ΑΕΠ), περιορισμός των ανισοτήτων στη φροντίδα υγείας μεταξύ Κέντρου και Περιφέρειας με το Υγειονομικό Ισοδύναμο και ένα Εθνικό Σχέδιο Υποδομών Υγείας για τη σταδιακή αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού στο ΕΣΥ.
Οι παρεμβάσεις αυτές θα δώσουν πνοή στο ΕΣΥ, ανακούφιση στο ιατρικό, νοσηλευτικό και επικουρικό προσωπικό, και αξιοπρέπεια σε κάθε πολίτη της χώρας.
Το κλείσιμο της γέφυρας των Σερβίων ήδη έχει αρχίσει να δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην περιοχή. Που κατά τη γνώμη σας βρίσκονται οι ευθύνες που οδηγήθηκε η κατάσταση σε αυτό το αδιέξοδο και ποια είναι η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ ;
Οι ευθύνες είναι ξεκάθαρες: Η Περιφέρεια, μαζί με τα αρμόδια Υπουργεία Εσωτερικών και Υποδομών, δεν προέβησαν στις απαραίτητες μελέτες και χρηματοδοτήσεις για την γέφυρα, διαιωνίζοντας έτσι ένα πρόβλημα που ήταν γνωστό στην περιοχή. Το αποτέλεσμα, με το κλείσιμο της Γέφυρας και την δραματική επιβάρυνση της περιοχής και των κατοίκων της, είναι γνωστό.
Αφήνω ασχολίαστες τις εκ των υστέρων τοποθετήσεις περί άγνοιας, αναρμοδιότητας και «τάχιστης» αποκατάστασης του προβλήματος με «γενναίες» χρηματοδοτήσεις που, το μόνο που κάνουν είναι να αποκαλύπτουν την εμπλοκή, την υποκρισία και την ανικανότητα των αρμοδίων.
Ήδη, από το 2020, με κοινοβουλευτικές ερωτήσεις και τοποθετήσεις μου είχα αναδείξει το θέμα, ωστόσο οι αρμόδιοι κώφευαν, περιττολογούσαν και πετούσαν την μπάλα στην εξέδρα
Σήμερα η περιοχή είναι αποκλεισμένη, το κόστος και η επικινδυνότητα των μετακινήσεων, έχει αυξηθεί και ακούμε πάλι για υποσχέσεις και λύσεις.
Η λύση που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ, γενικά για τις υποδομές είναι ξεκάθαρη
-Ουσιαστική ενίσχυση των υποδομών και του κοινωνικού κράτους
-Δημιουργία ενός νέου αποθέματος υποδομών, στα πρότυπα του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών (2019) που χρηματοδοτήθηκε από την Ε.Ε. και υλοποιήθηκε σε συνεργασία με την ΕΤΕπ και την Υπηρεσία Στήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (EC SRSS). Κάτι που εξασφαλίζει τη δυνατότητα χρηματοδότησης των έργων
-Αξιοποίηση των διαθέσιμων κονδυλίων για την ολοκλήρωση περιφερειακών και τοπικών υποδομών και τη στήριξη της αγροτικής παραγωγής
-Γενναία ενίσχυση τεχνικών ΜμΕ (μέσω Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας), ώστε να ανταπεξέλθουν στη συγκυρία Αλλαγές του βασικού νομοθετικού πλαισίου δημοσίων συμβάσεων, ώστε να προστατευτεί η πρόσβαση όλων στη δημοπράτηση δημοσίων έργων
– Διαφύλαξη του δημοσίου χαρακτήρα των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ (απόσπασή τους από το Υπερταμείο – εφαρμογή απόφασης ΣτΕ), και των δικτύων/ταμιευτήρων/φραγμάτων κ.ά.
Και, τέλος, συγκεκριμένα για την Γέφυρα Σερβίων, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει τοποθετηθεί για την προστασία, χρηματοδότηση, συντήρηση και αναβάθμισης κομβικών υποδομών για την τοπική και εθνική οικονομία.
Επομένως, κα. Ώττα, όπως θα αντιλαμβάνεστε, οι διαφορές μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ είναι τεράστιες και σε αυτό το πεδίο. Από τη μια εγκατάλειψη, αδιαφορία, ψηφοθηρία και από την άλλη, συστηματικό πρόγραμμα, μεθοδικότητα και υλοποίηση.
Θεωρείτε ότι οι πολίτες είναι έτοιμοι να εμπιστευτούν τον ΣΥΡΙΖΑ και τον Αλέξη Τσίπρα για τη διακυβέρνηση της χώρας; Τι έχει αλλάξει αυτή την τετραετία;
Τόσο ο Πρόεδρος μας, όσο και συνολικά ο ΣΥΡΙΖΑ δηλώνουμε καθημερινά ότι έχουμε το πρόγραμμα, το σχέδιο, την εμπειρία και το ανθρώπινο δυναμικό για να το κάνουμε πράξη. Δεν ζητάμε δεύτερη ευκαιρία. Ζητάμε την πρώτη ευκαιρία να κυβερνήσουμε με το πρόγραμμά μας, μακριά από τους καταναγκασμούς της τρόικας.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη μοιράζει δισεκατομμύρια στην αισχροκέρδεια και με απευθείας αναθέσεις στους δικούς της, αλλά κάθε φορά που εμείς μιλάμε για ένα φιλολαϊκό μέτρο, μας λέει “πού θα βρείτε τα λεφτά;”. Αυτό το παραμύθι πρέπει να τελειώσει, διότι ούτε ανάπτυξη, ούτε κοινωνική συνοχή, ούτε σταθερότητα μπορεί να υπάρξει χωρίς δικαιοσύνη. Επομένως, στις επόμενες εκλογές θεωρώ ότι οι πολίτες και ο ΣΥΡΙΖΑ, σε ένα συμβόλαιο αλλαγής, θα «συνυπογράψουν» μια συμφωνία για μια χώρα με προοπτική, όραμα και ευημερία για τους πολλούς.
Πως θα χαρακτηρίζατε το δικό σας έργο αυτά τα 4 χρόνια; Που δώσατε μεγαλύτερη προσοχή και που θα δώσετε εάν επανεκλεγείτε; Η εμπειρία σας στην πολιτική και η πολύ καλή γνώση των προβλημάτων της περιοχής πιστεύετε ότι είναι τα δυνατά σας σημεία για να αγωνιστείτε για άλλα τέσσερα χρόνια για τον τόπο;
Η προσπάθεια μου, από την πρώτη μέρα ανάληψης των καθηκόντων μου ήταν να ανταποκριθώ πλήρως στην τιμή αλλά και τις απαιτήσεις των συμπολιτών μου σε όλα τα πεδία της θεσμικής και κοινωνικής δράσης
Οι εκατοντάδες παρεμβάσεις, οι σχεδόν 200 κοινοβουλευτικές ερωτήσεις για τοπικά θέματα, οι πάνω από 250 επίσημες συναντήσεις και επαφές (γιατί οι ανεπίσημες, ήταν καθημερινές, τόσο δια ζώσης όσο και τηλεφωνικά), οι καθημερινές δηλώσεις και τοποθετήσεις, οι διαβουλεύσεις με φορείς, συλλόγους, σωματεία, θεσμικές αρχές, οι παρουσίες μου σε εκδηλώσεις αλλά και σε συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας και κινητοποιήσεις, μαζί βέβαια με τις κοινοβουλευτικές μου υποχρεώσεις και τις δημόσιες τοποθετήσεις, με σχεδόν 100 κοινοβουλευτικές ομιλίες και 40 άρθρα επικαιρότητας, αποτυπώνουν μόνο το αριθμητικό σκέλος της βουλευτικής μου παρουσίας.
Ωστόσο, από τους αριθμούς, αν και βγαίνουν συμπεράσματα για την παρουσία, απουσιάζει το συναίσθημα και η καθημερινή μου αφοσίωση στην περιοχή μας.
Αναφορικά με τις προτεραιότητες που με ρωτήσατε, μπορώ να πω μόνο το εξής: Όλες οι παρεμβάσεις έγιναν με πλήρη συναίσθηση και αγωνία για την απαξίωση και την εγκατάλειψη που βιώσαμε, αλλά και με πλήρη συναίσθηση ότι ένας άλλος δρόμος είναι εφικτός. Οι πολίτες της περιοχής να είναι σίγουροι ότι αν επανεκλεγώ, θα συνεχίσω με ακόμη μεγαλύτερη αποφασιστικότητα, γνώση και δυναμισμό να υπερασπίζομαι τα δίκαια συμφέροντα της περιοχής, διεκδικώντας ένα καλύτερο μέλλον, ώστε να ξεπεράσουμε την θλιβερή παρένθεση της πρόσφατης τετραετίας.