Η Παγκόσμια Ημέρα Ραδιοφώνου καθιερώθηκε με απόφαση της UNESCO στις 29 Σεπτεμβρίου 2011, έπειτα από πρόταση της Ισπανικής Ακαδημίας Ραδιοφώνου.
Αρχικά, η πρόταση των Ισπανών ήταν να τιμάται η Παγκόσμια Ημέρα Ραδιοφώνου στις 30 Οκτωβρίου, σε ανάμνηση της περίφημης εκπομπής του Όρσον Γουέλς το 1938, που έμεινε στην ιστορία ως ο «Πόλεμος των Κόσμων». Η UNESCO, όμως, αποφάσισε διαφορετικά και πρόκρινε τη 13η Φεβρουαρίου, ημερομηνία κατά την οποία το 1946 πρωτολειτούργησε το ραδιόφωνο του ΟΗΕ.
Σκοπός της Παγκόσμιας Ημέρας Ραδιοφώνου είναι ο εορτασμός του ραδιοφώνου ως Μέσου Μαζικής Επικοινωνίας, η βελτίωση της διεθνούς συνεργασίας μεταξύ των ραδιοφωνικών οργανισμών και η ενθάρρυνση των μεγάλων διεθνών δικτύων, όσο και των τοπικών ραδιοφώνων, να προωθήσουν την πρόσβαση στην πληροφόρηση και την ελευθερία της έκφρασης στα ερτζιανά.
Σύντομη ιστορία του ραδιοφώνου
Η ιστορία του ραδιοφώνου ξεκινά ουσιαστικά το 1895. Ειναι η χρονιά που ο Γουλιέλμος Μαρκόνι, ο πατέρας του σύγχρονου ραδιοφώνου κατάφερε να μεταδώσει ηχητικά σήματα Μορς μέσω ερτζιανών κυμάτων. Μέχρι τότε η ασύρματη επικοινωνία χρησιμοποιούνταν μόνο στις ένοπλες δυνάμεις και όχι ως τρόπος μετάδοσης ενημέρωσης ή ψυχαγωγίας.
Σταδιακά η βιομηχανία και το κοινό αντιλήφθηκαν την σπουδαιότητα και την δύναμη του μέσου. Στην Ελλάδα το ραδιόφωνο εμφανίστηκε τη δεκαετία του 1920 με πειραματικές προσπάθειες μικρής κλίμακας από ιδιώτες και δημόσιους φορείς. Ο επίσημος φορέας συστήθηκε το 1938 και χρησιμοποιήθηκε για την προπαγάνδα του καθεστώτος Μεταξά. Γρήγορα έγινε δημοφιλές μέσο, ειδικά κατά τη διάρκεια του ελληνοιταλικού πολέμου . Μία απο τις κορυφαίες στιγμές στην ιστορία του ελληνικού ραδιοφώνου παραμένει το Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας επί εποχής Μάνου Χατζιδάκι (1975-1981).
Έκτοτε εντός και εκτός συνόρων, το ραδιόφωνο προσαρμόστηκε στους «κοινωνικούς μετασχηματισμούς και τις νέες ανάγκες των ακροατών» εδώ και τουλάχιστον έναν αιώνα. Και παραμένει ένα από τα πιο αξιόπιστα και ευρέως χρησιμοποιούμενα μέσα.
Γέφυρα μεταξύ παραδοσιακών και σύγχρονων τεχνολογιών, το ραδιόφωνο προσφέρει πλέον ποικιλία περιεχομένου μέσω διαφορετικών συσκευών και μορφών, όπως ειναι τα podcast και οι ιστότοποι πολυμέσων. Η ακρόαση μέσω Διαδικτύου και η εξερεύνηση των δυνατοτήτων του οπτικοποιημένου ραδιοφώνου είναι μονο μερικοί από τους τρόπους με τους οποίους οι ραδιοφωνικοί φορείς ενισχύουν τις σχέσεις τους με τους ακροατές στη νέα εποχή.